Monday, February 8, 2016

BALIK KAMPUNG RAYA CINA....

hari sabtu baru ni balik kampung..
biarlah kampung aku tak sampai sejam perjalanan..
janji balik kampung...hohoho..
aku tumpang anak sedara aku balik...
sebelom tu singgah kat bukit kuang dulu..
ada kenduri kawen..
lama tak makan kenduri....
jom....


masa kat sejed aku dok dan nak ambik gambo...
sebab asik duk alih tepat duduk je..
bila dah duk kat belakang tu..
malas lah nak ambik..
satu hapa pun dok napok..takan nak ambik punggung orang plok...
hahhahhaha..

duk kat belakang layan cucu aku je lah..
ni sibuk duk tekan tubi..
sambil tunggu tok kadi sampai..

dah puas tekan tubi..
posing plok ala2 duyung adinata..

dah habis posing...
mengira plok pasir2 yang ada kat atas carpet sejed..

masa balik kitaorang lalu ikut pantai telok lipat.
ambik udara pantai..
sambil tu tengok pontoon yang hanyut...
akibat angin dan laut yang memang ..
gelora giler2...
aku panggil tongkang je..

bile petang lagi kuat ombat dan angin..
sempat lagi budak tu duk posing..

ombak kuat mengalahkan  musim tengkujuh...
dengar kata hari ni jalan kat pantai dah runtuh..
baru nak gi lepak lagi..
doh dokleh lalu..
sejuk giler..

dah sejuk2 gini..
jom pekena megi ketam...
aku makan megi seafood je..
makan panas2 baru sedap...

Wednesday, January 27, 2016

DALAM KENANGAN....ALLAHYARHAMAH KHADIJAH BINTI MOHD TARMEZI

21 JAN 2016.....bersamaan 11 rabiulakhir 1437...
hari  khamis...sama hari dengan mak aku meninggal..
hilang nyer permata hati dalam keluarga kami..
sedih tu dok tau nak cakap lah..
9 bulan je Allah bagi pijam untuk keluarga kami...
Allah lebih menyayangi nyer ....



kenangan bersama dengan abang nyer..
umar dan fateh...

kenangan ketika berada di hospital..
PPUM...


tak sangka plok kisah anak sedara aku ada dalam fb..
tu pun kak tiha yang bagitau..

hari yang sama 3 orang kanak2 meninggal..
menyusul arwah khadijah...


jenazah sampai sebelom zohor...
dan aku sempat lah mencium untuk kali terakhir..
sejuk sangat wajah khadijah rasa macam dalam ekon...

aku hanya mengintai dar jauh..
orang perempuan dok di benar kan masuk..
kat kawasan kubur..


dalam kul 2 kalau dok silap..
alhamdulillah selesai belaka..

Thursday, January 7, 2016

JALAN-JALAN CARI MAKAN ..TERENGGANU...

Menghabis kan cuti tahunan baru ni ..
gi lepak2...kat terengganu..
sambil tu ambik peluang melawat kawan2 lama arwah mak dan ayah aku..
meleret2 lah jalan nyre..
singgah kat merchang...kuala ibai..pasir panjang..manir..
jom...kite jalan2...


kalau korang lalu kat marang..jangan lupa..
singgah kat kelulut....
kedai sri pinang..
makanan kat sini memang sedap giler2..
mujur aku tak giler pah kuar dari kedai ni..
harga pun murah n memang berbaloi..
aku memang dok pernah mis..
lalu mesti singgah sini...
kalau singgah kat sini..
mesti kena lalu kat kedai ni..
hehehheh..

aku paling suka laksa kuah merah..
memang sedap..
 kalau makan tu...korang takyah lah tegur..
aku dok paling ..hahahah...
anak sedara aku makan nasi minyak..
kakak aku punyer laksa n extra pulut gaul nyor..

sempat lagi berposing..
singgah kat pasir panjang..
tunggu tuan umah mayam zohor..
sibuk sangat duk berborak..
aku langsung dok ingat nak ambik..
gambo umah kawan baik mak ayah aku..
kat kuala ibai..
kalau dok boleh lah imbas balik tempat yang aku sokmo..
mancing ikan puyu....
asal kena beleber je mesti aku lari gi memancing..hahaha..
seronok..

kakak aku duk atas lambur..
aku merayau tengok tapak lama umah aku..
dah takde,,..
yang ada semak samun je..
tibe2...waaaaaa...
motor besar tu...

terjumpa plok orkid..
cantik je..tenga berbunga..
aku siap ambik wat balik lagi..
nak tanam kat umah...

merayau lagi..
kalau tak silap aku ni buah mahkota dewa.

dari pasir panjang tu terus ke rumah abang ngah..
berenti rehat..mayam..
pahtu terus ke homestay.. abang de aku..
kat padang macang..

kitaorang lepak..
kat homestay abang de aku..
best tu..

pagi sebelom balik singgah kat pasar manir dulu..
nak cari buah tangan untuk umah abang de aku..

lama tak makan sate ikan..
sedap...
tapi tak sama macam masa aku kecik2 dulu..

beli sate ikan dengan kuih lipat..
pahtu gi makan kat umah abang de aku..

kakak ipor aku masak bihun goreng..
makan ramai2 dok cukup..
pah perut dah kenyang kitaorang pun balik..
rehat kan minda kat umah aku plok..
kat dungun...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...